Max Verstappenilta suora tunnustus F1:n uusista autoista: “Minulla ei ole vielä mitään käsitystä ohituksista”
Max Verstappen on jatkanut Formula 1:n vuoden 2026 uusien sääntöjen kritisoimista ja ilmaissut huolensa siitä, että fanien voi olla vaikea ymmärtää uusia, monimutkaisia määräyksiä.
Verstappen on ollut erittäin äänekäs arvostellessaan lajin uusia sääntömuutoksia kaudelle 2026. Bahrainin testeissä hollantilaiskuski kuvaili uusia autoja jopa ”steroideilla varustetuiksi Formula E-autoiksi”, eikä mielipide ole juuri laantunut.
Uudet ajotilat pakottavat kuljettajat tekemään jatkuvasti päätöksiä kilpailun aikana
Uusissa autoissa on useita eri ajotiloja, aina ohitustilasta tehostustilaan ja lataustilaan asti. Tilat pakottavat kuljettajat tekemään jatkuvasti taktisia päätöksiä kilpailun aikana. Verstappenin mukaan ajotilojen suuri määrä ja vaihtelevuudet voi hämmentää katsojia.
– Niitä tulee olemaan vaikea seurata ja vaikea selittää, hän sanoi Viaplaylle.
Myös ohittaminen on Verstappenin mukaan iso kysymysmerkki.
– Minulla ei rehellisesti ole vielä mitään käsitystä, miten ohitukset tulevat toimimaan. Meillä kaikilla on vielä paljon avoimia kysymyksiä. Toisaalta se tekee asiasta myös mielenkiintoisen ja antaa syyn katsoa kilpailuja.
Verstappen kyseenalaistaa ajamisen nautinnon
Nelinkertaisena maailmanmestarina Verstappenin ei enää tarvitse vakuuttaa ketään nopeudestaan, vaan kysymys on siitä, tarjoaako uusi aikakausi edelleen sitä ajamisen tunnetta, joka on tehnyt hänestä poikkeuksellisen kuljettajan.
– Kaiken ajaminen äärirajoilla on vaikeaa, oli kyse Formula 1 -autosta, GT-autosta tai tavallisesta autosta. Mutta jotkut asiat ovat hauskempia ajaa kuin toiset, Verstappen sanoi ja linjasi perään:
– Onko tämä nautinnollisin tapa ajaa? Ei ole.
Tulevaisuus F1:ssä avoin
Kun Verstappenilta kysyttiin, kuinka pitkään hän aikoo jatkaa Formula 1:ssä, hän vastasi varovaisesti. Hollantilaisen on jopa huhuttu harkitsevan sarjasta lähtemistä nykyisen Red Bull -sopimuksensa päättyessä vuoden 2028 lopussa.
– Toivottavasti vielä pitkään, hän sanoi.
– Mutta sitä on vaikea ennustaa. Tällä hetkellä moni asia on epävarma, myös se missä olemme kilpailullisesti. Toivottavasti kaikki menee paremmin kuin odotamme.
Verstappenin kommenteista välittyy selvä viesti: uuden sääntöaikakauden onnistuminen ei ole vielä vakuuttanut edes lajin kokenutta kuskia.
LUE MYÖS:
- Helle koettelee F1-kuljettajia Itävallassa – poikkeusjärjestelyt käyttöön
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen