Miksi Räikkösen talli vetää puoleensa massiivisia sponsoreita? – Asiantuntija paljastaa
Kuva: Getty Images
Moottoriurheiluun keskittyvän markkinointikonsultointiyhtiö JMI:n perustaja Zak Brown kertoo, että formula ykkösten tulevaisuus näyttää sijoittajien osalta vahvalta. Entinen kilpa-ajaja uskoo maailmanlaajuisten toimijoiden lisääntyvän entisestään sponsoreina.
– Tämä vuosi on ollut fantastinen formula ykkösissä niin radalla kuin sen ulkopuolellakin, Brown arvioi tuoreessa James Allen on F1 -podcastissa.
– On nähty massiivisten yhtiöiden kuten Unileverin osallistumisen lajiin, Coca-Cola on taannoin ilmoittanut [sponsoroinnista], joten alamme nähdä parin vuoden takaisten ennusteiden mukaisesti elintarvikealan kulutustuotteita valmistavien yritysten tulon lajiin. Se on hieno juttu, mikä tuo toivottavasti nuorempaa yleisöä mukanaan.
Sekä Unilever että Coca-Cola ovat nimen omaan Lotus-tallin sponsoreita. Brown uskoo tietävänsä mikä tallissa vetää puoleensa.
– Täytyy sanoa, että Lotuksella on varmaankin ollut radalla ja sen ulkopuolella paras vuosi. He ovat otelleet itseään raskaammassa sarjassa.
– Se on varsin dynaaminen talli, Kimi Räikkösellä on ollut fantastinen kausi, he ovat erittäin aggressiivisia sen osalta, että mitä he tarjoavat sponsoreille. Uskon, että ne, jotka tulivat mukaan 2012 – kuten Unilever – ovat varmasti tyytyväisiä siitä, sillä 2013 hinta olisi taatusti korkeampi. He ovat olleet aggressiivisia ja kaikki kunnia heille siitä.
Kasvua Venäjällä ja Yhdysvalloissa
Ensi vuonna globaalien yritysten tulo lajiin jatkuu ja sijoituksia myös merkittäviltä uusilta markkinoilta aletaan nähdä entistä enemmän. – [2013] tullaan varmaankin näkemään kulutustuotteita valmistavien yhtiöiden tulon lajiin jatkuvan, tulee Fortune 500 -yhtiöitä, joita formula ykköset vetävät puoleensa. Venäläisiä yrityksiä tullaan varmaankin näkemään seuraavien 12-24 kuukauden aikana enemmän. – Formula ykköset jatkavat vain vahvistumistaan ja nyt kun se on ollut Austinissa (Yhdysvaltain GP), formula ykköset ovat paremmassa tilanteessa kuin koskaan aiemmin onnistuakseen Pohjois-Amerikassa. Uuden televisiopaketin pitäisi olla hyvä, tulee olemaan enemmän ohjelmaa. – Jokainen trendi, jonka näen, osoittaa hyvää tällä hetkellä, Brown summaa.LUE MYÖS:
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Lehti: Toyotan kulisseissa kuohuu – suomalaiskonkari ulos!
- F1-kulisseista jysähti väite: Max Verstappen sai tarjouksen Mercedekseltä
- Monacon GP:n jälkipyykki jatkuu – huipputallit haastavat FIA:n päätöksen
- Lehti: Toyotan kulisseissa kuohuu – suomalaiskonkari ulos!
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- F1-kulisseista jysähti väite: Max Verstappen sai tarjouksen Mercedekseltä
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Monacon GP:n jälkipyykki jatkuu – huipputallit haastavat FIA:n päätöksen
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan