Sirkus kasvamassa entisestään – "F1 uskomattoman kannattavaa"
Uusi Concorde-sopimus, jota kaikki tallit sekä FIA eivät ole vielä allekirjoittaneet, nostaisi toteutuessaan F1-kalenterin kokorajoitusta. Nykyinen, tänä vuonna päättyvä sopimus rajoittaa kisojen määrän enintään 20:een ja jo yli 17 osakilpailun mittainen kausi vaati tallien hyväksyntää.
Pitpassin tunnettu F1-toimittaja Christian Sylt kertoo Bernie Ecclestonen kommentteihin viitaten, että uusi sopimus mahdollistaisi peräti ”22 tai 23 osakilpailua”. Osakilpailuiden määrä lisääntyisi mahdollisesti eritoten Yhdysvalloissa, joka on ollut vuosikymmenestä toiseen vaikea markkina penetroitavaksi F1-sarjalle.
Toimittajan mukaan F1 on erittäin kannattavaa liiketoimintaa. Syltin tietojen mukaan sarja investoi ”alle $10 miljoonaa” vuodessa ja kokonaisvuosikulut – sisältämättä talleille maksettavia palkintorahoja – olivat viime vuonna noin $350 miljoonaa.
Summa on likimain marginaalinen suhteessa sarjan liikevaihtoon, joka viime vuonna oli jutun mukaan noin $1,5 miljardia. Liikevaihto on myös kasvanut viimeiset kymmenen vuotta keskimäärin 10% vuositasolla.
– F1 työllistää vain hieman yli 300 henkilöä ja heidän yhteen lasketut palkkansa ovat noin $50 miljoonaa. Tämä tekee F1:stä uskomattoman kannattavaa ja selittää kolmen rahaston taannoisen miljardin Englannin punnan sijoituksen saadakseen 21,3% osuuden sarjasta sekä miksi lajin pääomistaja CVC suunnittelee sen pörssilistauttamista Singaporessa.
– Kun kalenteriin lisätään kisoja, sen (F1-sarjan) arvo tulee varmasti kasvamaan.
LUE MYÖS:
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Formula 1 -auton jarrusatula ja sen erot tavallisen katuauton mekaniikkaan
- Lehti: Toyotan kulisseissa kuohuu – suomalaiskonkari ulos!
- Lehti: Toyotan kulisseissa kuohuu – suomalaiskonkari ulos!
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- F1-kulisseista jysähti väite: Max Verstappen sai tarjouksen Mercedekseltä
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Monacon GP:n jälkipyykki jatkuu – huipputallit haastavat FIA:n päätöksen
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
Uusi Concorde-sopimus, jota kaikki tallit sekä FIA eivät ole vielä allekirjoittaneet, nostaisi toteutuessaan F1-kalenterin kokorajoitusta. Nykyinen, tänä vuonna päättyvä sopimus rajoittaa kisojen määrän enintään 20:een ja jo yli 17 osakilpailun mittainen kausi vaati tallien hyväksyntää.
Pitpassin tunnettu F1-toimittaja Christian Sylt kertoo Bernie Ecclestonen kommentteihin viitaten, että uusi sopimus mahdollistaisi peräti ”22 tai 23 osakilpailua”. Osakilpailuiden määrä lisääntyisi mahdollisesti eritoten Yhdysvalloissa, joka on ollut vuosikymmenestä toiseen vaikea markkina penetroitavaksi F1-sarjalle.
Toimittajan mukaan F1 on erittäin kannattavaa liiketoimintaa. Syltin tietojen mukaan sarja investoi ”alle $10 miljoonaa” vuodessa ja kokonaisvuosikulut – sisältämättä talleille maksettavia palkintorahoja – olivat viime vuonna noin $350 miljoonaa.
Summa on likimain marginaalinen suhteessa sarjan liikevaihtoon, joka viime vuonna oli jutun mukaan noin $1,5 miljardia. Liikevaihto on myös kasvanut viimeiset kymmenen vuotta keskimäärin 10% vuositasolla.
– F1 työllistää vain hieman yli 300 henkilöä ja heidän yhteen lasketut palkkansa ovat noin $50 miljoonaa. Tämä tekee F1:stä uskomattoman kannattavaa ja selittää kolmen rahaston taannoisen miljardin Englannin punnan sijoituksen saadakseen 21,3% osuuden sarjasta sekä miksi lajin pääomistaja CVC suunnittelee sen pörssilistauttamista Singaporessa.
– Kun kalenteriin lisätään kisoja, sen (F1-sarjan) arvo tulee varmasti kasvamaan.