Niklas Ajo joutuu jäämään sivuun Portugalin GP:stä
Niklas Ajo ei ole mukana ensi viikonvaihteessa Estorilin radalla Portugalissa ajettavassa Moto3-luokan kauden kolmannessa MM-osakilpailussa.
Ajo, 17, kärsii silloin yhden GP:n rangaistusta, jonka kansainvälinen moottoriliitto FIM langetti hänelle Espanjan osakilpailun tapahtumien johdosta Jerezissä. Rangaistuksen syynä on Ajon ja ratavalvojan välinen kärhämä.
– Pyörän perä luisti kilpailun kolmannella kierroksella radan märästä läikästä alta ja ajauduin hiekoille, jossa kaaduin. Pyörä oli kuitenkin täysin kunnossa ja siitä olisi pitänyt varistaa vain hiekat, jolloin olisin pystynyt jatkamaan kilpailua. Ratavalvoja esti kuitenkin sen ja yritti viedä pyöräni pois. Siinä tilanteessa tunteet sitten vähän kuumenivat, mutta ei mitään sen ihmeempää, kertaa Ajo tilannetta.
– Ok, rangaistus on kärsittävä, mutta vähän kovaltahan se tuntuu. Pitää muistaa, että kuljettajalla virtaa kilpailutilanteessa paljon adrenaliinia. Minulla oli kova halu jatkaa kilpailua, kun näin pyörän olevan kunnossa.
Ajo muistutti, että lukuisten kaatumisten hämmentämä Jerezin kilpailu oli varsin erikoinen. 34 kuljettajasta vain puolet pääsi maaliin asti.
– Noinkin suuri kaatumisten määrä teetti ratavalvojille paljon töitä ja mahdollisesti myös sekaannusta. Minun mielestäni tuomariston olisi pitänyt ottaa huomioon kilpailun erikoinen luonne, toteaa Ajo.
MM-sarja jatkuu Portugalin jälkeen Ranskan osakilpailulla, joka ajetaan 20. toukokuuta Le Mansin radalla.
LUE MYÖS:
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Lehti: Toyotan kulisseissa kuohuu – suomalaiskonkari ulos!
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
Niklas Ajo ei ole mukana ensi viikonvaihteessa Estorilin radalla Portugalissa ajettavassa Moto3-luokan kauden kolmannessa MM-osakilpailussa.
Ajo, 17, kärsii silloin yhden GP:n rangaistusta, jonka kansainvälinen moottoriliitto FIM langetti hänelle Espanjan osakilpailun tapahtumien johdosta Jerezissä. Rangaistuksen syynä on Ajon ja ratavalvojan välinen kärhämä.
– Pyörän perä luisti kilpailun kolmannella kierroksella radan märästä läikästä alta ja ajauduin hiekoille, jossa kaaduin. Pyörä oli kuitenkin täysin kunnossa ja siitä olisi pitänyt varistaa vain hiekat, jolloin olisin pystynyt jatkamaan kilpailua. Ratavalvoja esti kuitenkin sen ja yritti viedä pyöräni pois. Siinä tilanteessa tunteet sitten vähän kuumenivat, mutta ei mitään sen ihmeempää, kertaa Ajo tilannetta.
– Ok, rangaistus on kärsittävä, mutta vähän kovaltahan se tuntuu. Pitää muistaa, että kuljettajalla virtaa kilpailutilanteessa paljon adrenaliinia. Minulla oli kova halu jatkaa kilpailua, kun näin pyörän olevan kunnossa.
Ajo muistutti, että lukuisten kaatumisten hämmentämä Jerezin kilpailu oli varsin erikoinen. 34 kuljettajasta vain puolet pääsi maaliin asti.
– Noinkin suuri kaatumisten määrä teetti ratavalvojille paljon töitä ja mahdollisesti myös sekaannusta. Minun mielestäni tuomariston olisi pitänyt ottaa huomioon kilpailun erikoinen luonne, toteaa Ajo.
MM-sarja jatkuu Portugalin jälkeen Ranskan osakilpailulla, joka ajetaan 20. toukokuuta Le Mansin radalla.