Salaisia lukuja paljastui – näin paljon F1-tallit saivat Ecclestonelta 2011!
Pitkäaikainen F1-toimittaja sekä Caterhamin autoyhtiön hallituksen jäsen Joe Saward paljastaa blogissaan tähän kauteen päättyvän nykyisen Concorde-sopimuksen määrittelemän palkintorahojen jaon F1-sarjassa. Rahat muuttuvat vuosittain sarjan liikevaihdon mukana, mutta esitetyt luvut lienevät vähintäänkin suuntaa-antavat.
Sawardin tietojen mukaan palkintorahapotti oli vuonna 2011 ”lähellä” $700 miljoonaa, joka vastaa lukua, jonka taloustoimittaja Christian Sylt paljasti loppukesästä.
Saward kertoo, että formula ykkösissä alusta asti mukana ollut, historian menestynein talli Ferrari sai suoraan kakun päältä 2,5% eli $17,5 miljoonaa erityisoikeudella.
Loput $682,5 miljoonaa jaettiin kahteen tasasuuruiseen $341,25 miljoonan erään. Ensimmäinen erä jaettiin tasan kymmenen kärkitallin välillä – jokainen näistä talleista sai siis noin $34 miljoonaa.
Toinen erä perustui suorituksiin: valmistajien maailmanmestari sai erästä 19%. Muut kärkikymmenikön tallit saivat järjestyksessä 16, 13, 11, 10, 9, 7, 6, 5, ja 4 prosenttia summasta.
Mestari Red Bull sai palkintoina näin ollen kokonaisuudessaan huikeat $98,8 miljoonaa, josta siis suoritusbonusten osuus oli $64,8 miljoonaa.
Tallien sarjan kaksi viimeistä sen sijaan saivat ainoastaan $30 miljoonaa kumpainenkin sekä ”vähemmän etuja”.
Valmistajien sarjassa kymmenenneksi sijoittunut Heikki Kovalaisen Caterham puolestaan sai rahaa $47,6 miljoonaa – $17,6 miljoonaa enemmän kuin 11:nneksi ja 12:nneksi sijoittuneet HRT ja Marussia. Formula ykkösten liikevaihto on ollut jatkuvassa nopeahkossa kasvussa, joten erotus lienee hieman suurempi tänä vuonna.
LUE MYÖS:
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Lehti: Toyotan kulisseissa kuohuu – suomalaiskonkari ulos!
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
Pitkäaikainen F1-toimittaja sekä Caterhamin autoyhtiön hallituksen jäsen Joe Saward paljastaa blogissaan tähän kauteen päättyvän nykyisen Concorde-sopimuksen määrittelemän palkintorahojen jaon F1-sarjassa. Rahat muuttuvat vuosittain sarjan liikevaihdon mukana, mutta esitetyt luvut lienevät vähintäänkin suuntaa-antavat.
Sawardin tietojen mukaan palkintorahapotti oli vuonna 2011 ”lähellä” $700 miljoonaa, joka vastaa lukua, jonka taloustoimittaja Christian Sylt