FIA-pomo "ei ole diktaattori", mutta haluaa enemmän F1-valtaa
FIA, jonka vastuulla on formula ykkösten urheilulliset ja tekniset säännöt, vaatii Financial Timesin mukaan entistä suurempia tuloja, kun liitto tapaa sarjan kaupallisten oikeuksien omistajan Bernie Ecclestonen sekä tallit Pariisissa tiistaina. Käsittelyssä on ensi vuonna voimaan tulevan uuden kahdeksanvuotisen formula ykkosten perusopimuksen, Concorden, yksityiskohtien viimeistely.
Vaatimukset suuremmista tuloista eivät tulleet yllätyksenä, mutta liiton puheenjohtaja Jean Todt odottaa samaan aikaan myös suurempaa päätäntävaltaa kattojärjestölle. Hän ei määritellyt tarkemmin vaatimustaan.
– Minusta FIA:lla on oltava suurempi vaikutus, ei vähäisempi. Minä en ole diktaattori, joka halua hallita. [Mutta] FIA:n panosta täytyy suojella, sitä täytyy kunnioittaa, harvemmin haastatteluita antava Todt sanoi sanomalehdelle.
– Kun luen [lehdistä], että me tulemme menettämään valtaa, se saa minut hymyilemään. En ikinä anna kenenkään muun käsitellä asioita, jotka ovat meidän vastuullamme.
Tyytymättömyyttä kulujen leikkausten tehottomuuteen
Ranskalainen sanoi formula ykkösten olevan liikevaihdoltaan luokkaa $1,5-2 miljardia, kun taas moottoriurheiluliitto on voittoa tavoittelematon järjestö. Muun muassa sarjan kehityksen kannalta entinen Ferrari-päällikkö sanoi suuremman rahallisen tuen olevan tarpeellinen paitsi kaupallisten oikeuksien omistajalta, myös talleilta. Menestyneemmät tallit maksaisivat hänen suunnitelmissaan enemmän. – Me emme voi olla liitto ilman tuloja. Mistä me siis löytäisimme tulomme? FIA-pomo sanoi olevansa tietoinen tallien vaikeasta rahoituksellisesta tilanteesta ja odottavansa ”radikaalimpia ehdotuksia kulujen vähentämiseksi”. Suurimpana kysymyksenä ovat reilun vuoden päästä käyttöön tulevat uudet, entistä kalliimmat moottorit, joita Todt kuitenkin itse tukee. Hän kertoi pyytäneensä valmistajia ”ottamaan [suuremmat kulut] harkintaan”.LUE MYÖS:
- Fernando Alonsosta tärähti villi huhu
- Espanjan aika-ajoista muodostui trilleri – Charles Leclerc täräytti ratkaisuhetkillä ulos
- George Russell nakutti kärkiajan – Valtteri Bottaksella karmea vaaratilanne
- Valtteri Bottas onnistui Barcelonan harjoituksissa – kärjessä äärimmäisen tasaista
- Monacon kiista syvenee – McLaren ja Red Bull vastustamassa FIA:n ratkaisua
- FIA kumosi rangaistukset – Monacon GP:n palkintokoroke uusiksi
- Erno Kostamon leikkaukset onnistuivat – pääsee pian palaamaan Suomeen
- Useat F1-tallit vaihtavat kuljettajaa Barcelonassa – nämä tulokkaat saavat näyttöpaikan
- Lewis Hamiltonilta varoitus Kimi Antonellille: ”Aion tehdä kaikkeni”
- Kuvat: F1-talli juhlistaa jalkapallon MM-kisoja näyttävällä erikoisvärityksellä
- Robin Räikkönen kerää voittoja Euroopassa – nyt Kimi kommentoi poikansa tulevaisuutta
- Cadillacin johtaja teki kantansa selväksi Valtteri Bottaksesta
- Valtteri Bottas onnistui Barcelonan harjoituksissa – kärjessä äärimmäisen tasaista
- Suomalaiskuski palaa USA:n rallicrossradoille – alla F1-autoakin nopeammin kiihtyvä laite
- Rangaistus tuli – Cadillacin historian avauspiste romukoppaan
- Valtteri Bottaksen Monacon GP päättyi keskeytykseen – talli paljasti syyn
- F1-kuskeja odottaa tukalat oltavat Barcelonassa
- MM-rallin järjestäjä vihjaa yllätyksestä: Ott Tänak saatetaan nähdä lähtöviivalla
- FIA kumosi rangaistukset – Monacon GP:n palkintokoroke uusiksi
- George Russellilta katkera tilitys Monacossa – Mika Salo ei niele tallin selitystä
FIA, jonka vastuulla on formula ykkösten urheilulliset ja tekniset säännöt, vaatii Financial Timesin mukaan entistä suurempia tuloja, kun liitto tapaa sarjan kaupallisten oikeuksien omistajan Bernie Ecclestonen sekä tallit Pariisissa tiistaina. Käsittelyssä on ensi vuonna voimaan tulevan uuden kahdeksanvuotisen formula ykkosten perusopimuksen, Concorden, yksityiskohtien viimeistely.
Vaatimukset suuremmista tuloista eivät tulleet yllätyksenä, mutta liiton puheenjohtaja Jean Todt odottaa samaan aikaan myös suurempaa päätäntävaltaa kattojärjestölle. Hän ei määritellyt tarkemmin vaatimustaan.
– Minusta FIA:lla on oltava suurempi vaikutus, ei vähäisempi. Minä en ole diktaattori, joka halua hallita. [Mutta] FIA:n panosta täytyy suojella, sitä täytyy kunnioittaa, harvemmin haastatteluita antava Todt sanoi sanomalehdelle.
– Kun luen [lehdistä], että me tulemme menettämään valtaa, se saa minut hymyilemään. En ikinä anna kenenkään muun käsitellä asioita, jotka ovat meidän vastuullamme.