Niklas Ajo: "Löysimme Qatarissa pyörään merkittävästikin uutta"
KTM:n mustanpuhuvalla tehdaspyörällä kilpaileva Niklas Ajo on valmistautunut huolella Jerezin perinteikkäällä radalla Espanjassa ajettavaan Moto3-luokan MM-sarjan kauden toiseen osakilpailuun.
Harjoitusohjelmaan on sisältynyt myös pienimuotoinen korkean paikan leiri.
– Saavuin Espanjaan jo viime viikon torstaina ja olen käynyt päivittäin juoksemassa vuorilla. Lisäksi olen päässyt pitämään ajotuntumaa yllä supermoto-pyörällä. Fiilikset ovat hyvät Jerezin viikonvaihteeseen lähdettäessä. Ei muuta kuin jatketaan siitä, mihin Qatarissa kolme viikkoa sitten jäätiin, kertoo 17-vuotias Ajo.
”Haasteellinen rata”
Ajo oli hyvässä iskussa Losailin aavikkoradan valonheittimien loisteessa Qatarissa ajamalla aika-ajossa hienosti viidenneksi ja uuden luokan historiallisessa MM-avauksessa sijalle 13. Pistetili on avattu ja näyttö nopeudesta annettu. – Uutta pyörää kehitetään koko ajan ja työnteko jatkuu Jerezissä. Löysimme Qatarissa pyörään merkittävästikin uutta, mikä paransi ajamista ja nosti vauhtia varsinkin mutkissa ja niihin tultaessa. Kaiken on tosiaankin osuttava kohdalleen ajettaessa tämän luokan kärkipäässä, Ajo viittaa MM-uransa toistaiseksi kovimpaan aika-ajosijoitukseen Qatarissa. Moto3-luokan yli 30 kuljettajaa ajoivat talvikaudella kaksi virallista testijaksoa Jerezin 4423 metrin mittaisella radalla, jossa kamppaillaan MM-pisteistä nyt jo 26. kerran peräkkäin. Ajo hyödynsi nuo testipäivät hakemalla uudella pyörällä ajorytmiä ja linjoja tutulle radalle. Kovien yksittäisten kierrosaikojen aikojen hakeminen ei ollut päällimmäisenä ajatuksena värikkäässä kypärässä. – Jerez on tosi vaikea rata, joka pitää sisällään oikeastaan kaikenlaista. Vaikea sanoa vielä, miten se istuu nyt ajotyylilleni. Se nähdään sitten viimeistään sunnuntaina, toteaa Ajo rauhallisesti.”Ei vielä senttiäkään sadekelin renkailla”
Saksalaisen Terrell Thienin johtaman TT Motion Events Racing-tiimiin pyörän perussäädöt andalusialaisradalle ovat siis olemassa. – Pyörään ei ole tullut Qatarin jälkeen uusien osien muodossa mainittavampaa uutta. Kisavireen rakentaminen lähtee säädöistä ja ajamisesta, painottaa urakkansa perjantain kahdella vapaalla harjoituksella Andalusiassa aloittava Ajo. Espanjan GP:n massiivinen yleisömeri sai vettä niskaansa viime vuonna Jerezissä. Hienoinen sateenuhka on päällä myös tulevana viikonvaihteena. Mahdollinen sade tekisi tilanteesta todella mielenkiintoisen erityisesti Moto3-luokassa. – Emme ole ajaneet näillä pyörillä vielä senttiäkään sadekelin renkailla, muistuttaa Ajo.LUE MYÖS:
- Monacon GP:n jälkipyykki jatkuu – huipputallit haastavat FIA:n päätöksen
- Belgian GP 2026 – F1: Aikataulu, ohjelma, tv, tulokset
- Viron MM-ralli 2026: Aikataulu, erikoiskokeet, osallistujat ja tv-lähetykset
- Maksoiko George Russellin ja Kimi Antonellin kamppailu Mercedekselle voiton? Talli harkitsee nyt muutoksia
- MM-tilanne voi avata Max Verstappenille ulospääsyn Red Bullilta
- Upea ele Mika Häkkiselle – McLaren kunnioitti suomalaislegendaa näyttävästi
- Lewis Hamilton mukana mestaruustaistelussa? Toto Wolff antoi selvän vastauksen
- Nyt puhuu Kalle Rovanperä: näin ura jatkuu – iso päätös tehty
- Tuukka Taposesta tipahti huolestuttava arvio – ”Jossain kohtaa selityksiltä loppuu teho”
- Suomen MM-rallin tulevaisuus varmistui – Jyväskylä jatkaa isäntäkaupunkina
- Valtteri Bottas onnistui Barcelonan harjoituksissa – kärjessä äärimmäisen tasaista
- Nyt puhuu Kalle Rovanperä: näin ura jatkuu – iso päätös tehty
- Miten tämä on edes mahdollista? Barcelonassa nähtiin yksi F1-historian oudoimmista keskeytyksistä
- MM-kärki Kimi Antonellille dramaattinen keskeytys – Mercedes vahvisti syyn
- FIA kumosi rangaistukset – Monacon GP:n palkintokoroke uusiksi
- Jyväskylän SM-ralli 2026: Tulokset
- Synkkä putki jatkuu: Valtteri Bottas keskeytti jälleen
- Monacon kiista syvenee – McLaren ja Red Bull vastustamassa FIA:n ratkaisua
- Kalle Rovanperältä mahtava uutinen: Formulaunelman metsästys jatkuu
- Upea ele Mika Häkkiselle – McLaren kunnioitti suomalaislegendaa näyttävästi
KTM:n mustanpuhuvalla tehdaspyörällä kilpaileva Niklas Ajo on valmistautunut huolella Jerezin perinteikkäällä radalla Espanjassa ajettavaan Moto3-luokan MM-sarjan kauden toiseen osakilpailuun.
Harjoitusohjelmaan on sisältynyt myös pienimuotoinen korkean paikan leiri.
– Saavuin Espanjaan jo viime viikon torstaina ja olen käynyt päivittäin juoksemassa vuorilla. Lisäksi olen päässyt pitämään ajotuntumaa yllä supermoto-pyörällä. Fiilikset ovat hyvät Jerezin viikonvaihteeseen lähdettäessä. Ei muuta kuin jatketaan siitä, mihin Qatarissa kolme viikkoa sitten jäätiin, kertoo 17-vuotias Ajo.