Heikki Kovalaisen F1-ura ei tyydyttänyt faneja, mutta asiantuntija ei tästä välitä: ”Hän voi aina esittäytyä ylpeästi olevansa GP-voittaja”
Kuva: Getty Images
Heikki Kovalaisen F1-ura ei lopulta muodostunut odotetun kaltaiseksi menestystarinaksi, mutta yhdestä asiasta suomalaiskuljettajan on syytä olla aina ylpeä. Aivan joka kuljettaja ei ole juhlinut F1-sarjan osakilpailuvoittoa.
SuomiF1-sivuston haastattelema Matt Bishop aloitti McLaren-tallin viestintäjohtajana samaan aikaan kun Kovalainen liittyi tallin riveihin. Kaksikko työskenteli tallissa yhdessä 2008 ja 2009, ennen kuin suomalainen jatkoi uraansa Lotus/Caterhamilla.
Lue Bishopin aiemmat haastattelut:
SuomiF1-sivuston haastattelussa Matt Bishop: Mika Häkkisen luottotoimittaja ja McLarenin pelastaja – F1-toimittaja kertoo oman värikkään elämäntarinansa
F1-toimittaja ennusti Kimi Räikkösen Ferrari-maailmanmestaruuden jo 2001: ”Olisi pitänyt voittaa pari MM:ää lisää”
Mika Häkkiselle hurja tunnustus SuomiF1:n haastattelussa: ”Nopein kaikista näkemistäni kuljettajista”
Kovalainen joutui McLarenilla vaikeaan paikkaan. Suomalaiskuljettaja tuntui olevan paikoin pahasti alakynnessä tallikaveriaan Lewis Hamiltonia vastaan. Bishopin mukaan se ei ole kuitenkaan yhdellekään kuljettajalle häpeä.
– Heikki ajoi oman aikakautensa parasta kuljettajaa vastaan. Itse asiassa aika-ajoissa Heikki oli todella nopea, ja siksi erinomainen tallikaveri Lewikselle. Nopeutensa ansiosta hän pisti britin aina tiukoille, pakottaen tämän puristamaan kaiken irti itsestään, Bishop kehuu Kovalaista SuomiF1-sivustolle
Tilastot eivät kuitenkaan valehtele. Bishopin mielestä Hamiltonin saavutukset Kovalaisen rinnalla kertovat oleellisen.
– Kokonaisuutena Lewis oli Heikkiä parempi. Tiedän, että tämä kirpaisee Heikkiä, mutta näin minä asian koen.
Kovalaisen F1-uran ainoa ykkössija osui kohdalle Unkarissa 2008. Bishop soi menestyksen kaikesta sydämestään hyväksi persoonaksi kuvailemalleen suomalaiskuskille.
– Olin niin iloinen kun hän voitti Hungaroringillä. Loppujen lopuksi F1-kuljettajat muistetaan uran jälkeen siitä, voittivatko he vai eivät. Heikki voi aina esittäytyä ylpeästi maailmalla kertoen olevansa GP-voittaja. Maailmassa on niin monta kuskia, jotka eivät näin voi tehdä.
Bishopille kaikista läheisin suomalaiskuljettaja on F1-perimämme ensimmäinen tähti, Keke Rosberg. Haastattelun seuraavassa osassa Bishop muistelee viiksekästä kauden 1982 maailmanmestaria.
LUE MYÖS: Kommentti: Heikki Kovalainen, ansaitset parempaa – puolustuspuheenvuoro suomalaisten parjaamalle ”Nicemanille”

LUE MYÖS:
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Lehti: Toyotan kulisseissa kuohuu – suomalaiskonkari ulos!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- F1-legenda löi pöytään kovan arvion Lewis Hamiltonista
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen