Kansainvälinen autoliitto FIA on päättänyt kieltää kaikilta kuljettajilta poliittiset, uskonnolliset ja henkilökohtaiset kannanotot tai kommentit ilman erityistä lupaa, uutisoi Autosport.

Näin ollen kansainvälinen autoliitto rajoittaa kuskien kannanottoja heille tärkeisiin asioihin ja epäkohtiin, kuten esimerkiksi Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel ovat viime vuosina tehneet sanomaa sisältävillä t-paidoillaan.

Vielä on epäselvää, mikä on saanut FIA:n kiristämään linjaustaan moisen asian suhteen, mutta nimenomaan Hamiltonille sekä Vettelille on aiemmin jaettu jopa huomautuksia tempauksistaan. Linjaus koskee kaikkia kisaviikonlopun hetkiä ja etenkin palkintopallijuhlissa poliittiset kannanotot ovat olleet FIA:lle aina ehdoton punainen vaate.

Esimerkiksi Espanjan Jerezin kerrotaan aikoinaan menettäneen paikkansa kisakalenterissa sen takia, kun paikallinen pormestari teki suunnittelemattoman yllätysvisiitin palkintopallille vuonna 1997.