Paljastus: Kohtalokas virhe Heikki Kovalaisen aikaan tappoi Caterhamin
Kuva: Getty Images
Viime kaudella kuolleen Lotus/Caterham-tallin kohtalo sinetöityi todellisuudessa jo pari vuotta aiemmin, kertoo tuore Autosport-lehti laajassa artikkelissaan. Lehden mukaan organisaatio, jolla näytti olevan kaikki tarvittava nousuun keskikastiin teki yhden kriittiseksi osoittautuneen virheen.
Tallin suhteellinen kilpailukyky kehittyi tasaisen lupaavasti aina kauden 2012 alkupuolelle asti. Bahrainissa Heikki Kovalaisen Q1-aika normaaliolosuhteissa oli enää reilun sekunnin parhaasta. Pian tämän jälkeen tallin suhteellinen kehitys kääntyi kuitenkin negatiiviseksi. Syy tälle on täysin selvä.
Talli teki tällöin kohtalokkaan päätöksen lähteä kehittämään pakokaasupuhallettua pohjaa, jollaisella suuremmat tallit korvasivat pakokaasupuhalletun diffuusorin kiellon myötä menetettyä aeropitoa auton perässä.
Caterhamin aeropomo John Iley, joka oli työskennellyt aiemmin McLarenilla, tunsi tekniikan valtavat potentiaaliset hyödyt. Sen saaminen toimivaksi oli pienelle tallille kuitenkin liian iso haaste.
– Budjetti lähti käsistä pyrittäessä saamaan pakokaasupuhallettu pohja toimimaan. Tämä tarkoitti sitä, että raha oli tiukassa seuraavalla kaudella, lehti kirjoittaa.
– Huolimatta vakuutuksista, että kaudella 2013 minimisuoritus olisi OK, paniikki alkoi laskeutua kun kävi selväksi, että Caterham ei ollut tarpeeksi hyvä Marussiaa vastaan.
– Päätös uudistaa kauden 2013 auto tiukemman budjettikurin vallitessa haittasi entisestään ponnistusta kaudelle 2014. Viimeinen naula arkkuun oli viime vuoden suorituskyvytön Renault-moottori.
”On tehtävä tylsää insinöörityötä”
Tallin entinen tekniikkapomo Mike Gascoyne arvioi, että organisaation johdon odotukset eivät olleet realistisia 2012. – Tallia on rakennettava. On tehtävä tylsää insinöörityötä. Minä sanoin niin jatkuvasti, mutta ihmiset halusivat uskoa niitä, jotka sanoivat, että ”minä voin tehdä sen välittömästi”. Se ei vain toimi niin formula ykkösissä, Gascoine sanoo. – En usko, että uudelle tallille on mahdollista pärjätä paremmin. Kaikki muut tallit olivat olleet mukana 10-15 vuotta. Se aika, kauden 2012 ensimmäiset kisat, näyttivät miten hyviä me olimme.LUE MYÖS:
- Valtteri Bottas sai hyviä uutisia ennen Itävallan GP:tä – yksi huoli silti varjostaa Cadillacia
- Helle koettelee F1-kuljettajia Itävallassa – poikkeusjärjestelyt käyttöön
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen