Hondan hankaaminen tulossa Red Bullille kalliiksi – ”Emme olisi todellakaan tehneet sitä”
Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner sanoo suoraan, etteivät he olisi koskaan perustaneet omaa moottoripajaa, jos Honda olisi alunperin vain jatkanut F1-sarjassa.
Honda teki kaudella 2021 päätöksen jäädä sivuun kuninkuusluokasta, mutta Max Verstappenin menestys taisi sittenkin saada päät jälleen kääntymään. He jatkoivat yhteistyötä Red Bullin kanssa ja auttoivat energiajuomatallia polkaisemaan käyntiin heidän oman moottoriprojektinsa kauden 2026 uusia moottorisääntöjä silmällä pitäen.
Honda ilmoittikin tällä viikolla tekevänsä jälleen kerran täysimittaisen paluun F1-sarjaan, lyöttäytyen yhteen Aston Martinin kanssa juurikin kaudesta 2026 eteenpäin. Päätös oletetusti hiertää Red Bull -pomoa, sillä rahaa on poltettu runsaasti täysin uuden osaston käynnistämiseen sekä pyörittämiseen.
– Onhan se ainakin jättimäisen kallis päätös, kertoo Horner motorsport.com -sivustolle.
Asiassa on silti hopeareunus Red Bullin kannalta, sillä he saivat mahdollisuuden kasvattaa toimintaansa asiakastallista täysin itsenäisesti operoivaksi tiimiksi Ferrarin, Mercedeksen sekä Alpinen ohella. Tämän lisäksi he aloittavat yhteistyön ison autojätin Fordin kanssa uusien moottorisääntöjen astuessa voimaan.
– Etenkin pitkällä aikavälillä vaikutukset ovat merkittäviä. Mutta emmehän me olisi tehneet moista hyppyä, jos Honda ei olisi päättänyt vetäytyä, jatkaa Horner.

Kuva: Getty Images
Red Bull Powertrainsin perustaminen on tuonut Milton Keynesiin runsaasti uusia työpaikkoja, joka on myös positiivinen asia.
– Monilla tavoin meidän täytyy olla heille myös kiitollisia, sillä he antoivat meille ensitahdit luoda omat fasiliteetit voimayksiköiden rakentamiselle, jatkaa britti.
– Olisimmeko tehneet saman päätöksen, jos olisimme silloin tienneet Hondan nykyisestä päätöksestä? Emme missään tapauksessa.
– Mutta se on nyt tehty ja olemme sitoutuneita siihen, sillä uskomme sen tuomiin etuihin pitkällä tähtäimellä.
Honda ja Red Bull käynnistivät neuvottelut vielä viime vuoden lopussa mahdollisesta yhteistyöstä kaudella 2026. Keskustelut painottuivat voimayksikön hybridikomponentteihin, sillä Hondan vetäytymispäätöksen taustalla oli keskittyminen henkilöautoissa käytettävään sähköteknologiaan.
Neuvottelut kuitenkin kaatuivat Hornerin mukaan siihen, että kumpikin osapuoli olisi joutunut tekemään ”liikaa kompromisseja” ja loppu onkin historiaa. Honda tulee takaisin ja tulee näillä näkymin toimittamaan Red Bullin pahimmalle tämän hetkiselle kilpailijalle voimayksiköt yksinoikeudella.
LUE MYÖS: F1-tallilta hauska tempaus – fanit saavat vaikuttaa kilpurin erikoisväritykseen
LUE MYÖS:
- Oliver Solberg ajoi jälleen ulos – MTV:n asiantuntija: ”Täysin anteeksiantamatonta”
- EK5: Sami Pajarille valtava takaisku – Ford-kuski nappasi uransa ensimmäisen pohja-ajan
- Kreikan MM-ralli 2026: Aikataulu, tulokset ja tv-lähetykset
- Jättihuhu: Max Verstappen vaihtamassa McLarenille?
- Valtteri Bottas sai hyviä uutisia ennen Itävallan GP:tä – yksi huoli silti varjostaa Cadillacia
- Helle koettelee F1-kuljettajia Itävallassa – poikkeusjärjestelyt käyttöön
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Kreikan MM-ralli 2026: Aikataulu, tulokset ja tv-lähetykset
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Helle koettelee F1-kuljettajia Itävallassa – poikkeusjärjestelyt käyttöön