Haastattelussa Ogier-manageri Kim Vatanen: Selvää, että kismaa syntyy
Kuva: Getty Images
Ranskalainen Sebastien Ogier on yksi tämän päivän kuumimmista rallitähdistä. Ogier on noussut komeetan lailla rallimaailman huipulle ja täksi kaudeksi hän sai paikan Citroenin tehdastiimistä.
Aiemmin laskettelunopettajana toimineen Ogierin taustalta löytyy suomalainen manageri Kim Vatanen, joka on rallilegenda Ari Vatasen poika. Ogierin ja Vatasen tavoitteena on päästä juhlimaan rallin maailmanmestaruutta – kenties jo tänä vuonna.
SuomiF1.com-sivusto tapasi Vatasen Kreikan MM-rallissa erikoishaastattelun merkeissä.
Kim Vatanen, teet töitä rallitähden managerina. Mitä työsi käytännössä sisältää?
Joinakin päivinä soittelemme tai viestittelemme lukuisia kertoja toisillemme, mutta joskus menee viikkokin ilman kontaktia. On tärkeää, että hän saa myös oikeasti aikaa irti rallin maailmasta. Olen sitä varten mukana, että hän voisi keskittyä vain autolla ajamiseen ja minä hoidan kaiken muun.
Välillä roolini on olla vain henkisenä tukena. Ne ovat mitättömiä asioita, mutta pientä plussaa kaikki – varsinkin, jos tallin henkilökunnan kanssa on eri näkemys asioista.
Ogier on hämmästyttänyt kaikki rallimaailmaa seuraavat – niin fanit, asiantuntijat kuin kilpakumppaninsatkin. Kuinka oikein löysit hänet?
Olen itse ajanut rallia vähän. Kartanlukijani, joka asuu vanhempieni maatilan lähellä, mainitsi kerran, että Gapissa asuu lahjakas kaveri nimeltään Sebastien Ogier. Hänen tyttöystävänsä Aurelie oli menossa mukaan parkkialueella ajettavaan pujottelutapahtumaan ja Seb lähti mukaan.
Tajusitko heti, millaisen kultakimpaleen sait käsiisi?
En ehkä heti tajunnut hänen lahjakkuuttaan. Mutta silloin, kun hän sai WRC-auton alleen ensimmäistä kertaa, ajattelin, että tässähän on kova kaveri. WRC-autolla ajettaessa saadaan viimeinen vertauskuva vauhdista, silloin se nähdään oikeasti.
Vaikea uskoa, että kukaan muu tulee huipulle samaa tahtia kuin Seb.
Mikä tekee monsieur Ogierista niin poikkeuksellisen kuljettajan, että hän on pystynyt hilaamaan itsensä huipulle näinkin nopeasti?
Sebillä on järkkymätön itseluottamus. Hän on tyypillinen ammattiurheilija. Nuorempana hän on ollut vähän äkkipikainenkin. Seb on voittajatyyppi.
Yksi asia, missä Seb on poikkeuksellinen, on se, kuinka hän aina palautuu samalle tai paremmalle tasolle. Arpia hänelle ei jää missään vaiheessa. Ulosajot eivät ole johtuneet mistään stressaavasta tilanteesta, vaan siitä, että välillä on menty tosi kovaa ja virheitä on sattunut.
Ogierin ja hänen tallikaverinsa Sebastien Loebin väleistä on spekuloitu julkisuudessa riittämiin tämän kauden aikana. Kim Vatanen, ovatko ranskalaisherrojen välit kunnossa?
On itsestään selvää, kun tiimissä on kaksi kivikovaa kuljettajaa, niin skismaa syntyy. Seb haluaa voittaa aina, kuten vaikkapa Jari-Mattikin (Latvala). Seb taistelee aina viimeiseen pisaraan asti ja se hiertää tallikaverien välejä.
Sebastien Loeb on voittanut rallin maailmanmestaruuden seitsemän kertaa peräkkäin, mutta hän saattaa poistua ralliympyröistä tämän kauden jälkeen. Kuinka tärkeänä Ogier pitää sitä, että hän pystyisi voittamaan maailmanmestaruuden nyt, kun Loeb on vielä mukana taistossa?
Aiemmin Loebin tallikaverit ovat ehkä vähän jääneet hänen jalkoihinsa. Onko kyse sitten ollut haluttomuudesta vai mistä? Me haluamme voittaa maailmanmestaruuden. Miksi meidän pitäisi hidastella? Totta kai, meillä on suuri kunnioitus miestä kohtaan, joka on voittanut seitsemän maailmanmestaruutta.
Mestaruuden voittaminen Loebin mukana ollessa olisi hieno juttu. Häntä voi kuitenkin pitää jonkinlaisena ralli-ikonina.
Ogierin tielle on tällä kaudella osunut voittojen lisäksi myös pettymyksiä. Kuinka kauan hänellä kestää nollata takaiskut?
Normaalisti ei kestä kuin päivän verran pettymyksen jälkeen ja Seb on jälleen unohtanut asian. Argentiinassakin auto oli hädin tuskin kiepsahtanut pyörilleen, kun hän soimasi itseään ranskaksi: ”vitsi, sä oot tyhmä.” Suurin vaarahan on aina se, että itseluottamus kärsii.
Meksikon pettymyksestä hänellä kesti hieman pidempään toipua.
Kuulostelin päivittäin tilannetta, ja teimme myös poikani kanssa hänelle kannustusvideon. Sillä saimme homman jälleen rullaamaan.
Huhujen mukaan saitte viime vuonna sopimustarjouksen Fordilta, mutta jäitte kuitenkin Citroenille. Kuinka lähellä siirtyminen Fordin palkkalistoille oli?
Ei tarvitse olla iso ralliasiantuntija, että voi todeta kaikkien tallien haluavan Sebin. Sama tilanne on varmasti Jari-Matin kanssa. Pitää kuitenkin katsoa kokonaiskuvaa; rahassa ei voi mitata kaikkea. Ainakin minulle tietty määrä lojaaliutta on aina selvyys. Tietysti auton pitää olla sellainen, jolla voi voittaa. Kyllä Fordillakin siihen pystyy.
Haastattelu: Aki Hietavala
LUE MYÖS:
- Mika Häkkisen tytär paljastaa: ”Käyn usein kisoissa ilman isääni”
- Red Bull löysi syyn Max Verstappenin keskeytykselle – ”Ei ollut mitään tehtävissä”
- Valtteri Bottakselle jälleen takaisku – Cadillac-pomolta rohkaiseva viesti
- Robin Räikkönen kerää voittoja Euroopassa – nyt Kimi kommentoi poikansa tulevaisuutta
- Max Verstappenilta tutun näköinen tempaus – verrattiin heti Kimi Räikköseen
- George Russell vakuuttaa: ”Voin yhä voittaa maailmanmestaruuden”
- MM-rallin järjestäjä vihjaa yllätyksestä: Ott Tänak saatetaan nähdä lähtöviivalla
- Katalonian GP 2026 – F1: Aikataulu, ohjelma, tv, tulokset
- Espanjan GP 2026 – F1: Aikataulu, ohjelma, tv, tulokset
- Cadillacin johtaja teki kantansa selväksi Valtteri Bottaksesta
- Cadillacin johtaja teki kantansa selväksi Valtteri Bottaksesta
- Robin Räikkönen kerää voittoja Euroopassa – nyt Kimi kommentoi poikansa tulevaisuutta
- Mika Salolta radikaali väite Viaplaylla: F1-tähti saamassa potkut – Niki Juusela ällistyi: ”Onko toi totta?”
- Valtteri Bottaksen Monacon GP päättyi keskeytykseen – talli paljasti syyn
- Rangaistus tuli – Cadillacin historian avauspiste romukoppaan
- Monacon F1-harjoituksissa rysähti – Ferrari aloitti vahvasti
- Valtteri Bottakselle avautumassa yllätyssauma? ”Yksi parhaista tilaisuuksista”
- Erikoinen välikohtaus Monacossa – Oscar Piastria ei päästetty F1-varikolle
- George Russellilta katkera tilitys Monacossa – Mika Salo ei niele tallin selitystä
- Jyväskylän SM-ralliin huippunimiä – mukana myös koomikko Ismo Leikola
Ranskalainen Sebastien Ogier on yksi tämän päivän kuumimmista rallitähdistä. Ogier on noussut komeetan lailla rallimaailman huipulle ja täksi kaudeksi hän sai paikan Citroenin tehdastiimistä.
Aiemmin laskettelunopettajana toimineen Ogierin taustalta löytyy suomalainen manageri Kim Vatanen, joka on rallilegenda Ari Vatasen poika. Ogierin ja Vatasen tavoitteena on päästä juhlimaan rallin maailmanmestaruutta – kenties jo tänä vuonna.
SuomiF1.com-sivusto tapasi Vatasen Kreikan MM-rallissa erikoishaastattelun merkeissä.
Kim Vatanen, teet töitä rallitähden managerina. Mitä työsi käytännössä sisältää?
Joinakin päivinä soittelemme tai viestittelemme lukuisia kertoja toisillemme, mutta joskus menee viikkokin ilman kontaktia. On tärkeää, että hän saa myös oikeasti aikaa irti rallin maailmasta. Olen sitä varten mukana, että hän voisi keskittyä vain autolla ajamiseen ja minä hoidan kaiken muun.
Välillä roolini on olla vain henkisenä tukena. Ne ovat mitättömiä asioita, mutta pientä plussaa kaikki – varsinkin, jos tallin henkilökunnan kanssa on eri näkemys asioista.
Ogier on hämmästyttänyt kaikki rallimaailmaa seuraavat – niin fanit, asiantuntijat kuin kilpakumppaninsatkin. Kuinka oikein löysit hänet?
Olen itse ajanut rallia vähän. Kartanlukijani, joka asuu vanhempieni maatilan lähellä, mainitsi kerran, että Gapissa asuu lahjakas kaveri nimeltään Sebastien Ogier. Hänen tyttöystävänsä Aurelie oli menossa mukaan parkkialueella ajettavaan pujottelutapahtumaan ja Seb lähti mukaan.
Tajusitko heti, millaisen kultakimpaleen sait käsiisi?
En ehkä heti tajunnut hänen lahjakkuuttaan. Mutta silloin, kun hän sai WRC-auton alleen ensimmäistä kertaa, ajattelin, että tässähän on kova kaveri. WRC-autolla ajettaessa saadaan viimeinen vertauskuva vauhdista, silloin se nähdään oikeasti.
Vaikea uskoa, että kukaan muu tulee huipulle samaa tahtia kuin Seb.
Mikä tekee monsieur Ogierista niin poikkeuksellisen kuljettajan, että hän on pystynyt hilaamaan itsensä huipulle näinkin nopeasti?
Sebillä on järkkymätön itseluottamus. Hän on tyypillinen ammattiurheilija. Nuorempana hän on ollut vähän äkkipikainenkin. Seb on voittajatyyppi.
Yksi asia, missä Seb on poikkeuksellinen, on se, kuinka hän aina palautuu samalle tai paremmalle tasolle. Arpia hänelle ei jää missään vaiheessa. Ulosajot eivät ole johtuneet mistään stressaavasta tilanteesta, vaan siitä, että välillä on menty tosi kovaa ja virheitä on sattunut.
Ogierin ja hänen tallikaverinsa Sebastien Loebin väleistä on spekuloitu julkisuudessa riittämiin tämän kauden aikana. Kim Vatanen, ovatko ranskalaisherrojen välit kunnossa?
On itsestään selvää, kun tiimissä on kaksi kivikovaa kuljettajaa, niin skismaa syntyy. Seb haluaa voittaa aina, kuten vaikkapa Jari-Mattikin (Latvala). Seb taistelee aina viimeiseen pisaraan asti ja se hiertää tallikaverien välejä.
Sebastien Loeb on voittanut rallin maailmanmestaruuden seitsemän kertaa peräkkäin, mutta hän saattaa poistua ralliympyröistä tämän kauden jälkeen. Kuinka tärkeänä Ogier pitää sitä, että hän pystyisi voittamaan maailmanmestaruuden nyt, kun Loeb on vielä mukana taistossa?
Aiemmin Loebin tallikaverit ovat ehkä vähän jääneet hänen jalkoihinsa. Onko kyse sitten ollut haluttomuudesta vai mistä? Me haluamme voittaa maailmanmestaruuden. Miksi meidän pitäisi hidastella? Totta kai, meillä on suuri kunnioitus miestä kohtaan, joka on voittanut seitsemän maailmanmestaruutta.
Mestaruuden voittaminen Loebin mukana ollessa olisi hieno juttu. Häntä voi kuitenkin pitää jonkinlaisena ralli-ikonina.
Ogierin tielle on tällä kaudella osunut voittojen lisäksi myös pettymyksiä. Kuinka kauan hänellä kestää nollata takaiskut?
Normaalisti ei kestä kuin päivän verran pettymyksen jälkeen ja Seb on jälleen unohtanut asian. Argentiinassakin auto oli hädin tuskin kiepsahtanut pyörilleen, kun hän soimasi itseään ranskaksi: ”vitsi, sä oot tyhmä.” Suurin vaarahan on aina se, että itseluottamus kärsii.
Meksikon pettymyksestä hänellä kesti hieman pidempään toipua.
Kuulostelin päivittäin tilannetta, ja teimme myös poikani kanssa hänelle kannustusvideon. Sillä saimme homman jälleen rullaamaan.
Huhujen mukaan saitte viime vuonna sopimustarjouksen Fordilta, mutta jäitte kuitenkin Citroenille. Kuinka lähellä siirtyminen Fordin palkkalistoille oli?
Ei tarvitse olla iso ralliasiantuntija, että voi todeta kaikkien tallien haluavan Sebin. Sama tilanne on varmasti Jari-Matin kanssa. Pitää kuitenkin katsoa kokonaiskuvaa; rahassa ei voi mitata kaikkea. Ainakin minulle tietty määrä lojaaliutta on aina selvyys. Tietysti auton pitää olla sellainen, jolla voi voittaa. Kyllä Fordillakin siihen pystyy.
Haastattelu: Aki Hietavala