Rallin MM-sarjan hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä avasi sanaisen arkkunsa tälle kaudelle esiteltyyn pistejärjestelmään liittyen.

Sekavaksi todetun systeemin kritisoijiksi liittyi nyt myös Rovanperä, jonka mielestä voiton arvoa on vähennetty runsaasti ja sarjasta on pyritty tekemään keinotekoisesti tasaisempi.

– Varmaan sitä on haettu, että se pysyy tasaisempana, mutta mun mielestä ehkä vähän väärällä tavalla. Neljänneltä sijalta kuljettajat saa toiseksi eniten pisteitä ja melkein saman verran mitä voittaja, kertoo Toyota-tähti MTV Urheilulle.

Vielä viime kaudella voittaja kuittasi sunnuntaina maalissa perinteisesti 25 MM-pistettä sekä mahdolliset lisäpisteet kilpailun päättävältä Power Stage -erikoiskokeelta. Tälle kaudelle systeemiä venkslattiin monimutkaisemmaksi. Lauantain jälkeen kymmenen parasta kuittaavat ehdolliset MM-pisteet, jotka lunastaakseen on päästävä kuitenkin myös sunnuntaina maaliin.

Sen lisäksi sunnuntaina ajetaan vielä minikilpailu, josta on tarjolla pisteitä seitsemälle nopeimmalle. Power Stagen pisteytys on säilynyt ennallaan. Tämä on johtanut siihen kuluvalla rallikaudella, että lauantain onnistujat ovat tyytyneet sunnuntaina varmistelemaan ja voiton arvoa on selkeästi vähennetty.

– Ihan helposti voi tulla vielä se, että jos sunnuntaina voittajalla menee jotain mönkään, niin joku muu saa eniten pisteitä. Mun mielestä se vanha systeemi oli hyvä, että voittaja saa aina eniten ja niin se pitäisi olla. Se on mun näkemys siitä, että tasaisena se pysyy, muttei ehkä ihan oikealla tavalla, tuumasi Rovanperä.

Hallitseva maailmanmestari ajaa tällä kaudella vain osan MM-sarjasta ja suomalainen on mukana tulevan viikonlopun Portugalin MM-rallissa, johon Rovanperä starttaa suurena ennakkosuosikkina. Kilpailun avauspätkä ajetaan torstai-iltana kello 20:45 Suomen aikaa ja totisesti ralli käynnistyy perjantaina, kun ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta.