FIA-jehu Jean Todt puolustaa uusia aerodynamiikkasääntöjä, joita muun muassa Ferrari on kritisoinut. Todtin mukaan autourheilun kattojärjestö yrittää tehdä parhaansa sarjan kilpailun kehittämiseksi.

Formuloihin julkistettiin vasta liuta aerodynaamisia uudistuksia, jotka tulevat voimaan ensi kaudeksi. FIA pyrkii helpottamaan ohittamista vähentämällä autojen downforcea ja yksinkertaistamalla etusiipeä.

Uudistukset saivat välittömästi risuja etenkin sarjan kärkitalleilta. Eniten talleja ja kuskeja on harmittanut se, että F1 uudisti vasta viime vuodeksi aerodynamiikkasääntönsä. Nyt ne laitetaan jälleen kerran uusiksi.

Liittopomo Todt on kuitenkin FIA:n uudistusten puolella. F1-konkari kertoi lukeneensa lehdistötilaisuuksien pöytäkirjoja ja havainneensa kuskien valittavan jatkuvasti ohittamisen vaikeudesta.

– Kuulemme kuskeilta koko ajan, että he eivät pääse lähelle toisiaan. Luin pressitilaisuuksien pöytäkirjat, he kaikki valittavat. He ajavat vielä kärjessä. Miettikää, millaista on ajaa takana. Mielestäni meidän on tehtävä jotain, jos huomaamme jonkin asian olevan pielessä. Siksi teimme tämän ehdotuksen ja kuin ihmeen kautta se meni läpi, Todt kertoi Motorsportille.

Lähde: Motorsport