Näkökulma: Tämä monelta ohi mennyt sääntömuutos tuo kaivatun piristysruiskeen F1-kilvanajoon – ”Palauttaa vanhat hyvät ajat”
Kuva: Getty Images
F1-sarja siirtyy kaudella 2021 uuteen aikakauteen, kun nykyiset 13-tuumaiset renkaat korvataan 18-tuumaisilla jättikumeilla.
Tämän lisäksi sarjassa tapahtuu myös toinen muutos, joka kuitattiin uutisissa pääsääntöisesti yhdellä lauseella, mutta joka tulee olemaan kilvanajon kannalta huomattavasti merkittävämpi.
Uusien renkaiden myötä F1-väki saa sanoa hyvästit renkaanlämmittimille. Jatkossa kuljettajat joutuvat ajamaan ensimmäiset kierroksensa radalla aiempaa varovaisemmin, jotta kylmät renkaat eivät tee tepposia.
Optimilämpötilaan lämmitetyt renkaat ovat tarjonneet tähän asti kuljettajille parhaan suorituskyvyn välittömästi varikkotiloista radalle kurvattaessa, mutta jatkossa lämpötilan noston ja sitä kautta paremman pidon saaminen käyttöön on kuljettajan omalla vastuulla.
Muutoksella on lukuisia positiivisia vaikutuksia sarjaan. Ensinnäkin se luo talleille säästöä, kun kalliita lämmittimiä ei enää tarvita. Toinen miellyttävä muutos on fanien ja myös todellisten kilvanajajien mieliin. Kuljettajan vastuun kasvaessa jyvät erotellaan akanoista.
Vanhan liiton kilvanajoa arvostavana en voi kuin olla mielissäni, kun ”vanhoista hyvistä ajoista” saadaan tuotua edes jotakin takaisin nykypäivään.Renkaiden saaminen toimintakuntoon oli yksi kyvyistä, joita takavuosien formulakuskeilta kysyttiin. Vanhan liiton kilvanajoa arvostavana en voi kuin olla mielissäni, kun ”vanhoista hyvistä ajoista” saadaan tuotua edes jotakin takaisin nykypäivään. Kylmät renkaat tuovat aika-ajoihin ja kilpailuiden avauskierroksilla aivan uuden jännitysmomentin. Pidon ollessa kortilla on kilvanajo jännittävämpää ja virheet nyt nähtyä yleisempiä. Asioita, joita fanit ehdottomasti kaipaavat nykypäivän formula ykkösiin. Ei liene suuri yllätys, jos jotkut kuljettajista valittavat muutoksesta. Yhden apukeinon riistäminen tuntuu varmasti pahalta. Mutta jos F1-kuskit haluavat olla todellisia kilpa-ajajia, pitävät he mölyt mahassaan.
Tälläkin hetkellä ilman renkaanlämmittimiä ajetaan esimerkiski F2-sarjassa.Tälläkin hetkellä ilman renkaanlämmittimiä ajetaan esimerkiksi F2-sarjassa. Ja kuka voi väittää siellä avauskierrosten olevan tylsää katsottavaa? F1 kaipaa jokaisen piristysruiskeen parantaakseen viihdearvoaan. Vihdoinkin pöytään on lyöty uudistus, josta ei voi olla pitämättä.
LUE MYÖS:
- Helle koettelee F1-kuljettajia Itävallassa – poikkeusjärjestelyt käyttöön
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Maailman huiput jäivät nuolemaan näppejään Yhdysvalloissa – suomalaiskuski juhli uransa suurinta voittoa
- Valtteri Bottas nimesi suurimman ongelmansa Cadillacin ratissa
- Robin Räikkönen: ylivoimainen näytös!
- Rallilegenda Sébastien Loeb haastaa suomalaiskuskit EM-sarjassa
- Kova F1-huhu: Red Bullin suojatti nousemassa kuninkuusluokkaan
- Jättiuutinen rallin MM-sarjasta – pääluokan tulevaisuus sai ratkaisun
- Suomen formulalupaus dominoi Italiassa – kolme voittoa viikonloppuna
- Lewis Hamiltonin mestaruushaaveille lisäpotkua? Ferrari tuomassa ”salaisen aseensa” Itävallan GP:hen
- Toyota lähettää Ott Tänakin Rooman EM-ralliin Rally2-autolla