Näin Bottas osoitti, että häneen kannattaa sijoittaa – "Ajattelin, että ehkä tein virheen"
Kuva: Getty Images
Williamsin nykyinen toimitusjohtaja Toto Wolff tunnetaan Valtteri Bottasin tukijana. Itävaltalainen kertoo uusimmassa Flying Lap -verkkolähetyksessä miten yhteistyö lähti alun alkaen liikkeelle nastolalaisen kanssa.
– Olin auttanut muitakin nuoria kuljettajia ennen Valtteria, koska minusta en ikinä itse saanut sellaista tukea ollessani nuori kilpa-ajaja. Mutta lopetin sen [auttamisen], koska koin tiettyjä epämiellyttäviä tapahtumia, ex-kuski kertoo.
Vuosina 2007 ja 2008 Bottas ajoi Formula Renault 2.0 NEC -sarjaa ja jälkimmäisenä vuonna voitti mestaruuden ylivoimaisesti. Wolff kertoo olleensa aluksi lievästi vastahakoinen mentorointitehtävien suhteen.
– Yhtenä päivänä ystäväni, jolla on Formula Renault -talli, soitti minulle ja sanoi, että täällä olisi todella erityinen poika ja minun tulisi puhua hänen kanssaan. Sanoin, että en oikeastaan halua tehdä sitä enää, Wolff jatkoi.
– Mutta Valtteri kävi luonani ja pyysi neuvoja. Minä annoin neuvoja ja puoli vuotta myöhemmin se sama ystäväni tuli tapaamaan minua ja kertoi, että Valtteri on juuri voittanut kaksi ensimmäistä Formula Renault -kisaa Saksassa. Tämä ei ollut yllätys, mutta se oli, että hän voitti melkein 30 sekunnilla! Ajattelin silloin, että ehkä tein virheen, kun en osallistunut.
-Puhuin [manageri] Didier Cotonin, Mikan (Häkkinen) sekä itävaltalaisen ystäväni kanssa ja me päätimme tukea Valtteria sijoittajina. Hän on erittäin fiksu; hänelle on oma päänsä ja tietää mitä tehdä, joten meidän roolimme on antaa vain ohjausta.
LUE MYÖS:
- Monacon GP:n jälkipyykki jatkuu – huipputallit haastavat FIA:n päätöksen
- Belgian GP 2026 – F1: Aikataulu, ohjelma, tv, tulokset
- Viron MM-ralli 2026: Aikataulu, erikoiskokeet, osallistujat ja tv-lähetykset
- Maksoiko George Russellin ja Kimi Antonellin kamppailu Mercedekselle voiton? Talli harkitsee nyt muutoksia
- MM-tilanne voi avata Max Verstappenille ulospääsyn Red Bullilta
- Upea ele Mika Häkkiselle – McLaren kunnioitti suomalaislegendaa näyttävästi
- Lewis Hamilton mukana mestaruustaistelussa? Toto Wolff antoi selvän vastauksen
- Nyt puhuu Kalle Rovanperä: näin ura jatkuu – iso päätös tehty
- Tuukka Taposesta tipahti huolestuttava arvio – ”Jossain kohtaa selityksiltä loppuu teho”
- Suomen MM-rallin tulevaisuus varmistui – Jyväskylä jatkaa isäntäkaupunkina
- Valtteri Bottas onnistui Barcelonan harjoituksissa – kärjessä äärimmäisen tasaista
- Nyt puhuu Kalle Rovanperä: näin ura jatkuu – iso päätös tehty
- Miten tämä on edes mahdollista? Barcelonassa nähtiin yksi F1-historian oudoimmista keskeytyksistä
- MM-kärki Kimi Antonellille dramaattinen keskeytys – Mercedes vahvisti syyn
- FIA kumosi rangaistukset – Monacon GP:n palkintokoroke uusiksi
- Jyväskylän SM-ralli 2026: Tulokset
- Synkkä putki jatkuu: Valtteri Bottas keskeytti jälleen
- F1-kuskeja odottaa tukalat oltavat Barcelonassa
- Monacon kiista syvenee – McLaren ja Red Bull vastustamassa FIA:n ratkaisua
- Kalle Rovanperältä mahtava uutinen: Formulaunelman metsästys jatkuu
Williamsin nykyinen toimitusjohtaja Toto Wolff tunnetaan Valtteri Bottasin tukijana. Itävaltalainen kertoo uusimmassa Flying Lap -verkkolähetyksessä miten yhteistyö lähti alun alkaen liikkeelle nastolalaisen kanssa.
– Olin auttanut muitakin nuoria kuljettajia ennen Valtteria, koska minusta en ikinä itse saanut sellaista tukea ollessani nuori kilpa-ajaja. Mutta lopetin sen [auttamisen], koska koin tiettyjä epämiellyttäviä tapahtumia, ex-kuski kertoo.
Vuosina 2007 ja 2008 Bottas ajoi Formula Renault 2.0 NEC -sarjaa ja jälkimmäisenä vuonna voitti mestaruuden ylivoimaisesti. Wolff kertoo olleensa aluksi lievästi vastahakoinen mentorointitehtävien suhteen.
– Yhtenä päivänä ystäväni, jolla on Formula Renault -talli, soitti minulle ja sanoi, että täällä olisi todella erityinen poika ja minun tulisi puhua hänen kanssaan. Sanoin, että en oikeastaan halua tehdä sitä enää, Wolff jatkoi.
– Mutta Valtteri kävi luonani ja pyysi neuvoja. Minä annoin neuvoja ja puoli vuotta myöhemmin se sama ystäväni tuli tapaamaan minua ja kertoi, että Valtteri on juuri voittanut kaksi ensimmäistä Formula Renault -kisaa Saksassa. Tämä ei ollut yllätys, mutta se oli, että hän voitti melkein 30 sekunnilla! Ajattelin silloin, että ehkä tein virheen, kun en osallistunut.
-Puhuin [manageri] Didier Cotonin, Mikan (Häkkinen) sekä itävaltalaisen ystäväni kanssa ja me päätimme tukea Valtteria sijoittajina. Hän on erittäin fiksu; hänelle on oma päänsä ja tietää mitä tehdä, joten meidän roolimme on antaa vain ohjausta.